קזחסטן

קזחסטן היא מדינה ענקית.
יש בה נופים מרשימים, ערים מודרניות עם אוכל טוב, תרבות, מוזיאונים, פארקים, ספא ועוד אטרקציות.
יש בה מרחבים עצומים עם כפרים שנראה כאילו הזמן עצר בהם מלכת.

כשסיפרנו שאנחנו נוסעים לקזחסטן כולם היו מופתעים.
אף אחד לא הבין מה חיפשנו שם, חשבו שמסוכן ושדעאש מסתובבים מרחובות.
הסתבר לנו שהדבר היחיד שאנחנו מכירים שקשור (וגם לא) לקזחסטן הוא בוראט

בפוסט הזה ננסה לתת קצת מידע בתקווה שנצליח לענות על השאלות האלו,
הדבר הכי חשוב בקזחסטן שחייב לזכור !
לא להזכיר לקזחים את בוראט (שממש לא מייצג את המדינה, והם נעלבים מהתזכורת הכואבת)

רקע

המדינה זולה לטיול (במיוחד אם ישנים בהוסטלים, אבל גם המלונות לא יקרים).
כרגע אין טיסות ישירות מהארץ, והיא עדיין לא מתויירת.
מקומות רבים בה עדיין מרגישים אותנטיים, מה שמעצים את החוויה של הטיול בה במידה רבה.

קזחסטן היא מדינה מוסלמית ברובה, 70% מוסלמים, 24% נוצרים והשאר דתות נוספות או חסרי דת.

הדת מופרדת מהמדינה באופן מוחלט.
לרוב בכלל לא מרגישים שזו מדינה מוסלמית.
הקומוניזם שדיכא את הדתות שלט כאן זמן רב ולכן אין כמעט סממנים של קיצוניות דתית.

הקזחים מהווים שילוב מעניין של מוסלמים, עם מראה אסייתי, ודוברים רוסית.
קזחית ורוסית הן השפות הרשמיות, והיה נראה שלרוב בינם לבין עצמם הם מדברים ברוסית.

מחוץ לאלמטי כמעט ולא דוברים אנגלית. גם באלמטי בהרבה מקומות היה קשה, אבל במקומות המתויירים הרבה פעמים יודעים.

מאוד נעים לטייל פה וכמעט בכל מקום היו מאוד נחמדים אלינו.
לרגע לא חששנו לומר שאנחנו מישראל, לרוב אפילו התלהבו מזה.
באופן כללי קזחסטן ובפרט דרום קזחסטן הוא אזור בטוח עם שיעורי פשיעה נמוכים מאוד!
הרגשנו כאן בכל מקום עוד יותר בטוחים מבישראל.

אנחנו טיילנו במשך 10 ימים, באזור של אלמטי שנמצאת בדרום קזחסטן.
3 ימים באלמטי ו-6 ימים עם רכב שכור טיול מחוץ לעיר בפארקים הלאומיים.
הפארקים נמצאים במרחק של כמה שעות נסיעה מהעיר אלמטי).

העונה הנוחה ביותר לטייל בקזחסטן היא בקיץ, בין יוני לספטמבר.
זאת גם העונה העמוסה ביותר (למרות שקזחסטן באופן כללי איננה מדינה מתויירת יותר מדי, בטח לא כמו שכנתה אוזבקיסטן)

לרוב, מזג האוויר בדרום בקצות העונות (מאי, אוקטובר) נעים אבל במקומות מסוימים יכול להיות גם קר וגשום, בעיקר בהרים.

אם מגיעים בחורף, מומלץ לבקר ב"שימבולאק", איזור פופולארי לסקי
חשוב לזכור שחודשי העונות בקזחסטן זהות לעונות באירופה. ולכן, מומלץ להגיע בחורף מחודש דצמבר עד מרץ.

ויזה לקזחסטן

בשנת 2017 קזחסטן ביטלה את הצורך בוויזה לישראלים, ולכן אין צורך בשום ויזה גם לא אלקטרוני

התניידות בקזחסטן

במקום מרכזי כמו אלמטי או עיר גדולה אחרת אפשר ללכת ברגל.
מרכז העיר שטוח יחסית ונוח להליכה, מדרכות רחבות ונקיות ופארקים שכיף להסתובב בהם.

יש גם אוטובוסים, חשמליות ומוניות (אנחנו נעזרנו רק במוניות בתוך העיר) המוניות זולות וזמינות דרך האפליקציה יאנדקס – נוח מאוד.

מחוץ לעיר מומלץ לשכור רכב, למרות שלכל האתרים בסביבת אלמטי אפשר להגיע בתחבורה ציבורית או בטיולי יוםיומיים מאורגנים.

לאזורים רחוקים יותר כמו נור סולטן עיר הבירה, שבה לא היינו, כדאי להגיע בטיסה, רוב חברות הרכב גובות סכומי עתק לנסיעות “קצרות” כאלו (1260 ק”מ) וזה לא משתלם.

אוכל בקזחסטן

אוכל לטבעונים וצמחונים? פחות..
המטבח הקזחי דומה לחבריו המרכז אסייתים עם המנות "פלוב" ו"מנטי" המפורסמות.
היה קשה מאוד להסביר שאנחנו לא אוכלים מזון מן החי, מי מהם שכן הצליח להבין היה מאוד מופתע.

אלמטי Alamaty

אלמטי היא עיר מרכזית בדרום קזחסטן, והייתה הבירה עד לשנת 1997.
היא נראית עיר כמו עיר אירופאית לכל דבר, מסודרת, נקייה, מודרנית.
היא מאוד שונה מאוד מהאזורים הכפריים, על זה עוד נדבר..
לא רואים כמעט לבוש מסורתי, יש חנויות בגדים, מסעדות, פאבים, בתי קפה, שדרות ופארקים שכיף לטייל בהן.

אלמטי היא גם נקודת מוצא מצוינת לטיולי יום או טיולים ארוכים יותר מסביב לה, בטבע המרשים של קזחסטן.
בשדה תעופה באלמטי יש אפשרות לקבל כרטיס סים בחינם ואז להטעין אותו בתכניות (עולה בערך 1,900 טנגה).
הנסיעה למרכז העיר במונית עולה 3,000 טנגה – חשוב לעלות רק על מוניות מורשות!

לינה ובילויים באלמטי

בלילה הראשון ישנו בחדר זוגי בהוסטל Wonderlust הוסטל ממש נחמד עם אווירה נעימה וביתית יש מטבח בקומת כניסה לשימוש משותף. חשוב לציין שהחדרים דיי קטנים

בערב אחד העובדים בהוסטל לקח אותנו לבר Harat's Pab – פאב אירי מאוד מתוייר עם אלכוהול מיובא (והמחירים בהתאם)
מוזיקה טובה וצוות מגניב
היו לנו לא מעט אופציות לאכול וזכינו גם לצפות בהופעה חיה שיש שם מידי פעם

בערב אחר היינו בפאב בשם The Shakespeare Pub, פאב נחמד וגדול עם שולחן ביליארד חינמי
בשלב מסוים של הערב גם שיחקנו מול הבעלים של הפאב שהתלהב שאנחנו ישראלים והזמין אותנו לצ'ייסר על חשבון הבית.
מומלץ להגיע

בשלושת הלילות האחרונים באלמטי ישנו במלון Grand Tien Shan

מוזיאונים באלמטי

כנסיית זנקוב, כנסייה רוסית אורתודוקסית שנבנתה מעץ בשנת 1907, ממוקמת במרכז העיר צמוד לפארק פנפילוב
ברחבה של הכנסייה יש התקבצות של יונים הרגילות לקבל גרגירי מזון מהתיירים העוברים.

אנדרטת ה-28 בפארק פנפילוב לזכר 28 הנופלים מאלמטי בקרב מוסקבה בפיקודו של איוון פנפילוב

מוזיאון כלי הנגינה העממיים Kazakh Museum Of Folk Musical מוזיאון מעניין המציג את כלי הנגינה הקזחים מתקופות שונות יחד עם הסיפור שלהם
עלות הביקור 500 טנגה לאדם

מוזיאון ההיסטוריה של אלמטי – מוזיאון מושקע ומעניין עם הסברים מפורטים הכולל מיצג אור קולי
המוזיאון מלווה אותנו מהתקופה העתיקה דרך השלטון הסובייטי, מלחמת העולם השנייה ועד היום

מסעדות באלמטי

מבחינת מסעדות באלמטי אנחנו היינו בשלושה:

Sababa – כן כן בדיוק מה שאתם חושבים, מסעדה ישראלית: חומוס, פלאפל, שקשוקה וכו'. היה טעים כל עוד לא תצפו לרמה של אבו חסן – נכון לשנת 2022 המסעדה סגורה

מסעדה סינית Qingdao Chinese Restaurant – צמודה למלון Grand Tien Shan. התפריט עשיר, שירות אדיב ולא זול בכלל.

מסעדה הודית Tandoor – אוכל מצוין עם אופציות טבעוניות – לא זול

השכרת רכב באלמטי

שכרנו רכב מסוכנות Vladex – סוכנות מקומית עם שירות אדיב והמחירים זולים משמעותית מהסוכנויות הידועות כיוון שהרכבים שלהם טיפה יותר ישנים אבל שמורים בצורה טובה מאוד
הם מדברים אנגלית שוטפת וגם חוזה ההשכרה קיים באנגלית ככה שיודעים על מה חותמים.
שימו לב שאין שום שלט שמרמז על כך שיש סוכנות בבניין, תצטרכו לעלות לקומה שלישית (מספר החדר נמצא באתר שלהם או בחתימה במייל)

אנחנו השתמשנו באפליקציה MAPS.ME לניווט

לאחר שסיימנו במשרד ולפני היציאה לדרך הארוכה, נסענו לסופרמרקט הקרוב – בדיעבד הבנו שזה היה מעשה חכם מאוד כי ברגע שיצאנו מהעיר לא ראינו סופרמרקט אחד.

לאן לטייל בקזחסטן?

אלטין אמל Altyn Emel

פארק לאומי ענקי במרחק שעות בודדות מאלמטי
יש שלוש דרכים לנסיעה עם רכב וכולן מתאימות לנסיעה עם רכב פרטי:

דרך 1 – Singing Dune

אנחנו עשינו טעות בחישוב זמנים והגענו כשהחשיך, מומלץ להגיע לדיונה עד 16:30, אנחנו הגענו ב-18:00.
ישנו בלילה בגסטהאוס שנמצא קרוב ב"באשי", יש חדר אוכל במקום, החדרים נקיים ודיי גדולים, בלילה הראשון ישנו בחדר עם 2 מיטות יחיד
הטלפון של בעלת המקום: +77754545388

דרך 2 – Terekty and Besshatyr (לא היינו)

דרך 3 – katutau Aktau

מסלול של חצי יום, בכניסה למסלול יש את הבקתה של השומר והכלב שלו, עץ עתיק מאוד ואגם קטן עם סירה ציורית.
השומר לא מבין אנגלית, לא ידע מה זה ישראל אבל היה חייכן ומסביר פנים.

ממשיכים הלאה עם הרכב לכיוון הרי הגיר אקטאו, ההרים ציוריים ועם גווני גיר שונים
יש אזורי ישיבה פרטיים וניתן לחנות את הרכב ליד הסככה,

לאחר מכן ממשיכים לכיוון קאטאו עם הרי האבן

לאחר סיבוב קצר באזור הכנו לנו שם את ארוחת הצהריים ולאחר מכן יצאנו לדרך חזרה ל"באשי". בלילה הזה עברנו לחדר זוגי ע-נ-ק (14,000 טנגה לא כולל ארוחות)

Charyn Canyon

ה"גראנד קניון" של קזחסטן, זהו הקניון העתיק בעולם, בתחתית שלו עובר נהר עם מים צלולים ונוף עוצר נשימה.
המסלול הסטנדרטי מוביל לנהר (ירידה של חצי שעה מאזור החניה)
יש אפשרות לקחת הסעה בעלות של 1,000 טנגה לאדם.
בסוף המסלול, ליד הנהר, יש מסעדה והאקו קמפ – בקתות ויורטים למי שמעוניין לבלות את הלילה.

כיוון שהמסלול היה קצר החלטנו לחזור חזרה ולנסוע ל-Saty

כפר שנמצא על ההר, משמש לנקודת יציאה לאגמים Kolsay Lakes ו-Kaindy Lake

Kolsay Lakes ו-Kaindy Lake

כשהגענו לסאטי התחלנו לחפש גסטהאוס – המשימה לא הייתה קלה ובסוף מצאנו מקום אצל משפחה מקסימה, חדר *נקי* עם שתי מיטות יחיד, שירותים ומקלחת פרטיים לילה אחד בעלות של 16,000 טנגה – מצורפות תמונות
טלפון של בעלת הגסטהאוס מירה: 87774924965

בגלל שמאוד רצינו לישון יחד במיטה זוגית ובגסטהאוס של מירה לא היו בזמנו חדרים עם מיטות זוגיות, חיפשנו גסטהאוס אחר

מצאנו גסטהאוס בשם Acabay Karligash בבוקינג הנחנו שם את התיקים ויצאנו לדרך – בדיעבד גילינו שעשינו טעות גדולה! המקום לא מומלץ בכלל!

Kolsay Lakes

יצאנו לדרך ברכב לכיוון Kolsay Lakes – צריך לצאת מוקדם מאוד כדי להספיק את המסלול (לא אחרי 09:00)

לנו נאמר שאורך המסלול הוא 6 ק"מ ואורך כשעתיים וחצי אבל זה היה טעות – אורך המסלול הוא 8.5 ק"מ.

הנוף עוצר נשימה.
רוב המסלול ברמה בינונית אבל יש בו גם חלקים של עליות קשות.
בגלל הלחץ בזמן והעלייה החדה שיש בסוף המסלול על מנת להגיע ל-Kolsay 2 לא המשכנו הלאה וחזרנו לנקודת ההתחלה.

הגענו להוסטל אחרי היום המפרך וגילינו שאין מים חמים במקלחת, כאשר שאלנו את בעלת הגסטהאוס האם יש דוד חשמל שאפשר להדליק ענתה בקרירות "לא" בעלת המקום לא הייתה נעימה בלשון המעטה והיינו צריכים להתחנן למים חמים לשתייה ולאוכל שלנו (לא הזמנו ארוחות ולכן אמרה ש"לא מגיע לנו")
אם זה לא הספיק זמן קצר לאחר מכן גילינו שאין WIFI (פורסם בבוקינג שיש)

למחרת בבוקר רצינו לנסוע ל-Kaindy Lake לפני היציאה שמנו את התיקים שלנו ברכב
התיירים שהיו בגסטהאוס יום לפני אמרו לנו מה אמור להיות המחיר ולכן כ"שהמונית" ( UAZ452 רכב סובייטי בן 50 שנה) שבעלת הגסטהאוס התנדבה להזמין לנו הגיע, ביקשנו ממנו את אותו המחיר.

הוא סירב וניסינו להתמקח איתו על המחיר.
באותו הרגע הבעלים של הגסטהאוס פשוט דחפה אותי החוצה (שיר)
בלית ברירה יצאנו לדרך עם המחיר המופקע של הנהג שגם דרש את הכסף מראש בטענה שהוא צריך לתדלק.
הדרך לא מאוד קשה אבל למי שלא מכיר יכולה להיות מאוד מבלבלת כיון שאין סימני דרך

Kaindy Lake

האגם נוצר ברעידת אדמה, הנוף סוריאליסטי עם גזעי עצים היוצאים מתוך המים.
הסתובבנו שם כמעט חצי שעה.

כשהגענו חזרה להוסטל רון רצה להיכנס לשירותים אך בעלת ההוסטל נעלה את האזור המשותף אז יצאנו לדרך לכיוון אלמטי
היעד – Shymbulak

Shymbulak

אתר סקי מפורסם קרוב לאלמטי והנסיעה לקחה לנו כ-5 שעות

שימבולק נמצא בתוך שמורת טבע "אילה אלטאו" ולכן לא ניתן להיכנס עם רכב פרטי.
משאירים את הרכב במקומות חניה מסומנים ולוקחים רכבל (היה בשיפוצים כשהיינו) או מונית בעלות 2,000 טנגה

את הלילה העברנו במלון Namaste Shalle 2000m מלון נעים ומפנק, שירות אדיב והאוכל היה מצוין

בבוקר נפרדנו מהכלב של המלון ונסענו עם מונית שירות לפסגה בעלות של 1,000 טנגה לאדם, המונית עוברת ממש מחוץ למלון בתדירות גבוהה יחסית.

בפסגה יש רכבל אך הוא היה בשיפוצים, עשינו הליכה ארוכה במעלה ההר, מזג האוויר היה נעים עם שאריות שלג.
התיישבנו באחת מתוך המסעדות שבפסגה לשוקו חם, קפה וסושי (הדבר הטבעוני היחיד שמצאנו)

רצינו ללכת ל"בריכות הטבעיות" שממוקמות ליד המלון,
ביקשנו מהקבלה צ'ק אאוט מאוחר ויצאנו לדרך לבושים בבגד ים, חלוק ומגפיים
כשהגענו מצאנו שתי בריכות קטנטנות בגובה החזה, האחת 26 מעלות והשנייה 14 מעלות.
נהוג להיכנס לבריכה החמה ולאחר כמה דקות לעבור לבריכה הקרה, רון הצליח לעבור לקרה לכמה שניות, אני וויתרתי מראש
החוויה הייתה מצחיקה ומומלצת

צאנו משימבולאק לכיוון אלמטי, הנסיעה קצרה ולכן החלטנו לבקר באתר פופולארי בשם Kok Tobe, מדובר על נקודת תצפית על אלמטי, במתחם יש מסעדות, אטרקציות לילדים כמו גלגל ענק ודוכני משחקים שונים